Selasa, 25 November 2008

Bahaya serangan golongan 'musyakkikin'


Tazkirah
Oleh
TUAN GURU HJ. NIK ABD. AZIZ NIK MAT


GOLONGAN musytasyrikin yang melancarkan perang pemikiran atau perang saraf, telah menyebar dan melariskan dakyah bahawa Islam adalah agama ganas dan jahat. Kempen fitnah terhadap jihad dan Islam menempuh masa yang panjang, sehingga sebahagian kaum muslimin tercari-cari jawapan terhadap tuduhan yang dilemparkan. Sebahagiannya pula telah disebukkan dengan mengadakan perbincangan melalui seminar-seminar bagi menyanggah tuduhan melulu golongan orientalis itu.

Ketika itu lahir pula golongan "musyakkikin" (golongan yang menimbulkan keraguan), kononnya mereka telah mengambil masa yang panjang untuk mengadakan kajian-kajian terhadap Islam. Jika golongan pertama orientalis menganggap Islam agama ganas dan jahat, golongan orientalis kedua pula berpendapat sebaliknya. Pandangan yang bercanggahan itu menyebabkan kalangan kaum muslimin yang berfikiran tidak mendalam, merasa gundah gulana terhadap tuduhan-tuduhan yang mengatakan Islam itu agama ganas dan jahat. Tetapi apabila mereka mendengar tafsiran kedua oleh golongan orientalis juga, mengatakan bahawa Islam itu agama selamat yang menganjurkan persaudaraan serta hormat menghormati sesama insan, maka kaum muslimin yang berfikiran cetek itu bersorak gembira.

Perancangan golongan mesyakkikin itu berjaya mencetuskan suasana tidak yakin dan was-was di dalam hati umat Islam yang berfikiran cetek. Hati dan pemikiran mereka sentiasa dipermainkan oleh golongan yang menimbulkan keraguan. Sepatutnya kaum muslimin tidak goncang terhadap apa jua tuduhan, kerana Islam adalah agama Allah yang paling sempurna.

Allah SWT menurunkan al-Quran dan menetapkan surah-surahnya, surah yang terakhir di dalam susunan mashaf, ialah surah `An-Naas'. Apakah hikmah surah An-Naas ditempatkan sebagai penutup surah? Tujuannya ialah Allah SWT menasihat manusia supaya jangan was-was terhadap surah-surah sebelumnya sebanyak seratus empat belas surah, yang terkandung di dalamnya pelbagai hukum, tazkirah, hidayah, nasihat, ilmu pengetahuan, sejarah, contoh teladan, iktibar dari pelbagai peristiwa silam. Seluruh yang terkandung di dalamnya sebelum daripada surah An-Naas mestilah diyakini sepenuhnya, jangan sedikitpun berdetik di hati rasa was-was.

Was-was adalah penyakit hati, tiada pakar yang mampu mengubatinya, melainkan bergantung sepenuhnya dengan pertolongan Allah SWT. Firman Allah dalam surah An-Naas yang bermaksud: "Katakan (wahai Muhammad): Aku mohon perlindungan kepada Tuhan (Pentarbiyyah) manusia. Raja sekalian manusia. Tuhan sembahan manusia. Dari kejahatan (bisikan) syaitan yang bersembunyi. Yang membisikkan (mewas-waskan) kejahatan ke dalam dada manusia dari jin dan manusia."

Melalui surah An-Nas ini, Allah SWT mengajar manusia supaya bergantung kepada Allah SWT untuk menghindari penyakit tersebut. Sama ada was-was ketika solat dan lain-lain ibadat, was-was terhadap syariat yang terkandung di dalam al-Quran, lebih-lebih lagi was-was dalam persoalan aqidah. Allah SWT mengkehendaki agar manusia yakin seratus peratus, jangan ada bibit-bibit syak atau was-was walau sedikitpun. Jika berlaku juga was-was dalam diri manusia, maka yakinlah bahawa penyakit tersebut jika tidak dari gangguan jin dan iblis, maka ia juga berpunca dari gangguan iblis jenis manusia.

Oleh kerana dalam masyarakat manusia terdapat pelbagai pengaruh, sama ada melalui ucapan atau tulisan yang disiarkan menerusi pelbagai media massa. Semuanya adalah berpunca dari manusia, sebahagian dari manusia sememangnya suka bergantung dengan laporan manusia, akibatnya manusia diserang penyakit was-was. Rugi apabila mereka terlalu bergantung dengan manusia dan hubungan yang longgar terhadap Allah SWT sebagai Tuhan yang mengasuh manusia.

Pelbagai anasir telah menggunakan media terutamanya internet untuk menimbulkan keraguan dan was-was di hati manusia. Media begitu bebas menyiarkan pandangan golongan perosak, di antaranya dari golongan anti hadith. Bahkan pandangan golongan anti al-Quran yang terang-terang murtad tetap mendapat liputan dari media. Tidak kurang juga ulasan mengenai isu agama yang dikutip dari kaki lima kedai dan di tepi jalan, sedangkan orang yang ditanya bukan ahli dalam bidang berkenaan. Pandangan yang menimbulkan kecelaruan itu mendapat liputan media, ia semacam suatu permainan yang mempunyai tujuan untuk menimbulkan keraguan di kalangan umat terhadap ajaran Islam.

Orang-orang Islam yang cetek pemikiran sememangnya merasa seronok dengan pandangan kedua golongan orientalis yang bertentangan dengan pendapat pertama. Dalam jiwa mereka merasa lega dan menerima baik pendapat golongan kedua serta memberikan sokongan penuh. Mereka sangat marah dengan pendapat pertama, sedangkan kedua-dua puak orientalis saling bekerjasama untuk menimbulkan keraguan dalam jiwa umat Islam dalam bentuk dan gaya yang berbeza tetapi tetap bersatu dari segi tujuan melakukan kerja-kerja khianat terhadap Islam.

Di kalangan orang awam sememangnya tidak menyedari tujuan sulit gerakan halus golongan musytasyrikin itu. Pemikiran kaum muslimin telah dicelarukan, menyebabkan keyakinan dalam jiwa mereka kian goyah. Justeru itu apa jua program mungkar dibawa masuk dari Barat, hati nurani kebanyakan umat Islam tidak tersentuh. Umat Islam tidak peka apabila barat kemukakan riba dalam sistem ekonomi, Barat eksport budaya kuning ke dalam negara umat Islam pelbagai pesta gila-gilaan. Bukan saja tiada reaksi bersungguh-sungguh dari masyarakat Islam, malah generasi muda mereka yang menyambutnya dengan dada yang kosong dari keyakinan iman. Suasana yang mendukacitakan itu terjadi apabila kecelaruan telah ditanamkan sejak beratus tahun dahulu melalui perang saraf.

Tujuan sebenar golongan ini menggunakan mukadimah dan dengan cara-cara sepenuhnya, agar terhapus fikrah jihad di dalam hati dan jiwa umat Islam. Situasi itu terjadi setelah mereka tidak yakin terhadap Islam, akibat termakan secara bulat-bulat perang saraf yang dilancarkan oleh musuh. Musytasyrikin berkerja keras untuk mematikan semangat jihad dari jiwa umat Islam.

Dr Wahbah Zuhaili menulis dalam bukunya yang berjodol :"Atsarul Harbi fi Fiqhul Islam" (Kesan peperangan dari kacamata fiqh Islam), katanya; perkataan jihad ini telah ditafsir oleh orang Eropah (orientalis) dengan dua tafsiran, yang kedua-duanya bercanggah. Beiau memetik kata-kata dari seorang orientalis yang bernama Anderson, yang telah mendedahkan rahsia puak orientalis sendiri. Menurut Anderson bahawa orang-orang Eropah terutama Ingeris amat takut sekiranya timbul semula 'fikrah jihad' di kalangan orang-orang Islam. Sekiranya fikrah jihad subur dalam dada umat Islam, mereka pasti bersatu di hadapan musuh, maka tidak ada pihak yang mampu menyekat kemaraannya.

Justeru itulah orang Eropah berusaha sungguh-sungguh untuk melariskan fikrah yang bertentangan dengan jihad, iaitu fikrah 'nasah jihad' atau rancangan menghapuskan jihad.

Mereka amat sedar bahawa semangat jihad menjadikan kaum muslimin sebagai suatu umat yang cintakan syahid, tidak gentar menghadapi kematian. Islam mengajar, bahawa orang yang mati syahid itu tetap hidup di sisi Tuhannya dan sentiasa mendapat rezeki dari Allah SWT. Orang mukmin yang gugur syahid dikebumikan dengan pakaiannya yang berlumuran darah, tidak perlu dimandi dan disolatkan. Kerana solat jenazah itu bererti doa, sedangkan kedudukan orang yang mati syahid itu tidak ada doa yang layak baginya.

Firman Allah yang bermaksud: "Maka apabila diturunkan suatu surah yang jelas maksudnya dan disebutkan di dalamnya (perintah) perang, kamu lihat orang-orang yang ada penyakit di dalam hatinya, memendang kepadamu seperti pandangan orang yang pengsan kerana takut mati, dan kecelakaanlah bagi mereka."

(Surah Muhammad ayat 20)

Tiada ulasan: